torsdag 20. juni 2019

3-retters i gode venners lag


Ingenting er hyggeligere enn når venner kan møtes "rundt bordet" - god mat, godt i glasset, en god samtale og latteren som sitter løst.

Disse treffene er så utrolig dyrebare og selv om hverdagen er travel, må man bare finner tid... 


Å invitere til venninnekveld er noe jeg alltid synes er hyggelig - da koser meg med å planlegge meny og ikke minst planlegge borddekkingen. Ja, for bordet må få en ekstra omtanke slike kvelder, og jeg storkoser meg virkelig med å få disse detaljene på plass.

Til det siste venninnetreffet hjemme hos meg, pyntet jeg et koselig forsommerbord.

 
De søte små vasene fant jeg billig hos Rusta, og de passet så fint til en liten kuvertbukett.

Jeg foretrekker ofte å bruke tøyservietter - synes det blir litt fest over borddekkingen. Tøyserviettene kan du enkelt og billig lage selv. Jeg kjøpte billig linstoff på IKEA, klippet i passe størrelse og laget frynsete kanter. Etter vask knurvet jeg de, for å få en røff struktur.
 

Et hyggelig pyntet bord blir alltid satt pris på av gjestene.

Meny denne kvelden var;

Forrett:
Melonspyd med skinke og manchego

Hovedrett:
Kreolsk kyllinggryte

Dessert:
Minipavlova
 

 

Forrett:
Melonspyd med skinke og manchego



 
Dette trenger du til 4 personer:
 
• ½ stk vannmelon
• 200 g manchego (eller annen fast ost)
• 16 skiver spekeskinke
• 4 ss pesto

 
Slik gjør du:

1. Skjær vannmelon og manchego i terninger. Vend manchegoen i pesto.
2. Tre vannmelon, manchego og spekeskinke på trespyd. Perfekt som appetittvekker eller liten forrett i sommer.

 


Krønsji crostini passer fint å servere til denne forretten.
 
 

Hovedrett:

Kreolsk kyllinggryte:

 Dette trenger du til 4-6 personer:


600 g kyllingfilet
 4 gulerøtter, i skiver
 1 brokkoli, i buketter
 1 paprika, i biter
 1 rødløk, hakka
 2 fedd kvitløk, finhakka
 4 ts red curry paste
 1 ts karrikrydder + 2 ts paprikakrydder
 1 boks (300 g) creme fraiche
 1 kartong (250 ml) kokosmelk
 1-2 ss smør/olje
 salt og pepper
 
Slik gjør du:

Skjær kyllingfilet i biter og stek i smør/olje til kyllingen er gjennomstekt. Sett til side.
 
Stek først gulrot, løk og hvitløk ca 2-3 minutt, før du har oppi brokkoli og paprika.
 
Tilsett red curry paste, karrikrydder og paprikapulver. La der surre ca 2-3 minutt før du tilsetter creme fraiche og kokosmelk. Kok opp og la småkoke videre i ca 3 minutter.
 
Tilsett kyllingen på slutten av koketiden. Smak til med salt og pepper. Server gryten med ris til.
 

 
 



Dessert:
Minipavlova med bær

(her tillot jeg meg å gjøre det enkelt)

 Dette trenger du:
  • Toro Marengs Pavlova
  • Piano Vaniljekrem
  • kremfløyte
  • bær etter ønske
Slik gjør du:

Lag bunnen etter anvisning på pakken. Bunnen kan du lage i god tid, og gjerne dagen før.
Pavlovakrem lages etter anvisning på vaniljekrempakningen.
Tips! vaniljekremen må være helt kald før den blandes med den stivpiskede kremen.

Kremen has på bunnen rett før servering, og toppes med rikelig med ferske bær.  




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar