tirsdag 27. februar 2018

3-retters og gode venner




Jeg synes det er så hyggelig å kunne invitere til venninnemiddag. Det at dagene og ukene går litt for fort, gjør dessverre at treffene ikke blir så ofte som jeg skulle ønske. Men at treffene ikke blir så ofte, gjør at det er desto mer hyggelig når vi først møtes. 


Vennskap knytter vi gjennom hele livet, og noen av dem skal komme til å bety mer for deg en andre. Selv er jeg så utrolig glad for at jeg etter at jeg sluttet i min forrige jobb, for nærmere 5 år siden, har vært så heldig å få beholde det gode vennskapet som jeg fikk til flere av mine kolleger der.

På torsdag kveld var det duket for treff med mat, godt i glasset og herlig mimring - en kveld som ikke kan ikke bli annet enn perfekt.


På menyen stod:

Forrett: salat med spekeskinke, fiken, mozarella og ruccola

Hovedrett: ovnsbakt torsk med flamert peppersaus

Dessert: panna cotta med pasjonsfruktsaus
 

Salat med spekeskinke, fiken, mozarella og ruccola:

Du trenger (fortett til 4 personer):
100 gr. spekeskinke
4 ferske fiken, delt i båter
2 ss pinjekjerner, ristet
50 gr ruccola
50 gr mozzarella
olivenolje
balsamicocream
flaksalt og nykvernet pepper
frisk basilikum

Slik gjør du:
Rist pinjekjernene i en tørr stekepanne til de er gyldne.
Start med å legge ruccola på tallerkener. Fordel fiken, reven mozarella, spekeskinke og basilikumblader oppå salaten, og dryss over pinjekjerner. Ringle over litt olivenolje og balsamicocream, og avslutt med et lite dryss av flaksalt og nykvernet pepper.

Server gjerne salaten med brødpinner til.


Ovnsbakt torsk med flambert peppersaus:
 
Denne torskeretten er en av mine absolutte favoritter, som jeg har laget ved mange anledninger.
Oppskrift finner dere her; Ovnsbakt torsk med flambert peppersaus 


Panna cotta med pasjonsfruktsaus:

Du trenger (4 porsjoner):
4 dl fløte
1 dl melk
90 gr sukker
2 gelatinplater
1 vaniljestang

Pasjonsfruktsaus:
6 stk pasjonsfrukter
100 gr sukker
1 dl vann

Slik gjør du:

Panna cotta
Del vaniljestangen og skrap ut frøene. Ha vaniljestangen og frøene i en kasserolle sammen med melk, sukker og 3/4 av fløten. Kok opp, trekk kasserollen til side og la fløten stå en timinutter for å trekke til seg smak. Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann.

Gi fløteblandingen et nytt oppkok. Klem vannet ut av gelatinplatene og løs dem opp i den varme væsken. Rør inn resten av fløten, sil og avkjøl blandingen til romtemperatur. Fyll panna cottaen over i fire glass, og la de stå i kjøleskapet til de har stivnet, 4-6 timer.

Pasjonsfruktsaus
Del pasjonsfruktene i to og skrap ut fruktkjøttet.. Kjør fruktkjøttet raskt med en stavmikser. Ha det over i en kasserolle sammen med sukker og vann. Kok opp sausen og la det småkoke i et par minutter. Kjør sausen raskt med stavmikser, for å knuse fruktsekkene rundt pasjonsfruktstenene. Avkjøl før servering. Server gjerne sausen med biter av jordbær, mango eller andre frukter etter ønske.



En tidlig vårsol skinte så fint inn stuevinduet da jeg dekket bordet, og da passet det ekstra fint med de små, rosa kalanchoene plassert på hver kuvert.


Det er mye flotte papirservietter å få kjøpt, men selv sverger jeg gjerne til tøyserviettene
- gjør seg ekstra fint på bordet, synes jeg.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar