torsdag 31. mars 2016

Pai med champignon og purreløk

Pai smaker virkelig kjempegodt og er perfekt mat å servere til middag. Med de utallige variasjonsmulighetene av hva du kan fylle en pai med, burde det også finnes en smak for alle..

Gårsdagens middagspai fylte jeg med champignon og purreløk og glad som jeg er i sterk mat, satte jeg en liten "sting" med chilli.


For første gang prøvde jeg NÅ paibunn fra TINE - en lettvint løsning som absolutt fungerer :) 


Ingredienser:

1 NÅ - paibunn fra TINE
(passer til paiform som måler 24-26 cm eller 4 porsjonsformer)

Paifyll:
2 purre
300 gr champignon
1 ss smør
3 dl revet ost

Eggeblanding:
4 egg
1 dl lettmelk
1,5 dl kesam
salt

Slik gikk jeg frem:
Rull deigen ut og dekk paiformen (jeg brukte porsjonsformer). Prikk bunnen med gaffel. Sett deigen kjølig i ca 15 minutter. Det er ikke nødvendig å forsteke paiskallene.
Skjær purre og sopp i skiver. Fres soppen mør i stekepanna og legg så purren i og fres i noen minutter. Krydre med salt, pepper og chilli.
Visp sammen egg, kesam og melk.
Legg blandingen av sopp og purre sammen med ost i paiskallet og hell over eggeblandingen.
Stekes i nedre del av ovnen ved 200 grader til eggemassen har "satt" seg, ca 25-30 minutter.
Server sammen med salat.


Smakelig måltid ♥




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar